ماهیت و ویژگی های مهارت های اجتماعی و پیامدهای آن
ماهیت و ویژگی های مهارت های اجتماعی و پیامدهای آن
هدف از این پایان نامه ماهیت و ویژگی های مهارت های اجتماعی و پیامدهای آن می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 64 |
حجم | 364 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این پایان نامه ماهیت و ویژگی های مهارت های اجتماعی و پیامدهای آن می باشد.
مهارتهای اجتماعی رفتارهایی است اکتسابی که از طریق مشاهده، مدل سازی، تمرین و بازخورد آموخته میشود و دارای ویژگیهای زیر است: رفتارهای کلامی و غیرکلامی را در بر میگیرند، پاسخهای مناسب و مؤثر را در بردارند، بیشتر جنبه تعاملی داشته، تقویتهای اجتماعی را به حداکثر میرسانند، براساس ویژگیها و محیطی که فرد در آن واقع شده است، توسعه مییابند و از طریق آموزش رشد میکنند (مایکلسون ، 1983، به نقل از کرامتی، 1381).
در کل ویژگیهای مهارت اجتماعی از این قرار است:
1) ارتباط فرد به فرد که شامل تبادل و تفسیر پیام هاست.
2) عوامل مؤثر در یادگیری رشد پیدا میکنند و علاوه بر شخصیت فرد، تجارب گذشته و تعامل بین فردی او نیز در رسیدن به هدف مؤثر است.
3) به صورت کلامی (سخن، لغات یا جملات) و یا غیرکلامی (استفاده از چشم، تن صدا، بیان چهرهای و ژستها) میباشد.
4) از فرهنگ و گروه اجتماعی که فرد در آن زندگی میکند، تأثیر میپذیرد.
5) از طریق تقویت اجتماعی رشد پیدا میکند. این تقویت در صورتی مؤثر است که مورد علاقه فرد بوده برانگیزاننده باشد.
6) طبیعت دوجانبه دارد و رفتارهای دوسویه را میطلبد. از عوامل محیطی، سن، جنس و موقعیت دیگر افراد، تأثیر میپذیرد (بالارد، 1993).
ایسلر و فردریکسن (1980، به نقل از کارتلج و میلبرن، 1985) مهارتهای اجتماعی را هم دارای جنبههای مشهود و هم دارای عناصر شناختی نامشهود میدانند. عناصر شناختی نامشهود افکار و تصمیماتی است که باید در ارتباطات متقابل بعدی گرفته شود یا انجام گیرد این عناصر همچنین مقاصد و بینش فرد دیگری را شامل میشود که واکنش در برابر آن احتمالاً بر اندیشههای طرف مقابل تأثیر میگذارد.
فهرست مطالب
مقدمه 9
2-2 نقص بینایی 9
2-2-1 اهمیت حس بینایی 9
2-2-2 تعریف و طبقهبندی نقص بینایی 10
2-2-3 علل نقص بینایی 12
2-2-4 نحوه برخورد فرد نابینا با نقص بینایی 13
2-2-5 نکات ضروری در آموزش نابینایان 14
2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارتهای اجتماعی 22
2-5-4 ویژگیهای مهارتهای اجتماعی 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقهبندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرایندهای عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
2-5-7-1 مهارتهای اجتماعی مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارتهای مربوط به شناخت اجتماعی 28
2-5-8 پیامدهای مهارتهای اجتماعی 29
2-6 مهارتهای اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگیهای و محدودیتهای روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیندهای تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
2-6-7 اهمیت مهارتهای افراد آسیب دیده بینایی 45
2-7 شیوههای آموزش مهارتهای اجتماعی 46
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود