مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش مهارت های زندگی 87 صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش مهارت های زندگی 87 صفحه
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش مهارت های زندگی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 87 |
حجم | 211 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش مهارت های زندگی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
در ایران کارگاههای مهارت های زندگی طی سالهای گذشته با اقبال روزافزونی در جمعیت مخاطب گوناگون دست یافتهاند. بخشی از این اقبال ناشی از کارآمدی، کارآیی و کاربردی بودن این کارگاهها است و بخشی دیگر ناشی از عطش مخاطبان برای آموختن آن چیزی هرگز در مجموعه ی سنتی درسهای مدرسه بدان پرداخته نمیشود، درحالی که نیاز مبرم به آنها در هرگونه تعاملات بین فردی و خلوتهای درون فردی احساس میگردد. درایران یونیسف درسال1376 اقدام به تهیه ی راهنمای آموزش مهارت های زندگی برای نوجوانان، زنان و جوانان نمود و با برگزاری کارگاههای آموزشی برای سازمانهای دولتی و غیر دولتی، به معرفی این برنامه پرداخت. معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی با همکاری وزارت آموزش و پرورش به تهیه اجرای آزمایشی این برنامه در چند منطقه تهران اقدام نمود و در حال حاضر به عنوان واحد اختیاری در رشته ی کار و دانش و سال اول متوسطه در شاخه ی نظری آموزش داده میشود. قاسم زاده؛(1384).
طرح آموزش مهارت های زندگی که از سال 79 به صورت آزمایشی در برخی استانها شروع شده، درحال حاضر در، سی استان کشور اجرا میشود که طی آن مهارت های زندگی توسط کارشناسان اموراجتماعی و روانشناسان مبانی مورد نیاز در زندگی به افراد، آموزش داده میشود. توانا علمی؛(1384).
همچنین به منظور مقابله، مشکلات فوق، دفتر امور زنان و حوزه ی امور فرهنگی و رفاهی، دانشجویان وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی برآن شدند که دریک طرح مشترک، اقدام به برگزاری کارگاهی با شرکت گروهی از مشاوران ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاهها تحت پوشش آن وزارتخانه، به منظورآموزش مهارت به برگزاری کارگاههای آموزشی مهارت های زندگی برای جمعیت مخاطب دانشجو بنمایند. اجرای این طرح را معاونت دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران به عهده گرفت. این کارگاه آموزشی در آذرماه 1383 به مدت 48 ساعت و به میزبانی مرکز بهداشت و درمان، مرکز مشاوره و راهنمایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در هتل شیان تهران برگزار شد. با این حال با کمال تأسف هرگونه توازنی میان عرضه ی این کارگاهها و تقاضای عمومی برقرار نبوده و این موضوع به برگزاری غیرحرفهای این کارگاهها منجرگردیده است. بسیاری از موانع کارگاه به صورت کلاس درس یا جلسه ی سخنرانی برگزار میشود، در نتیجه روح کارگاهی از برنامه ی مهارت های زندگی رخت برمیبندد. فتی و همکاران؛(1385).
فهرست مطالب
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش آموزش مهارت های زندگی
1-2 مقدمه 11
2-2 تاریخچه ی آموزش مهارتهای زندگی در جهان 12
3-2 تاریخچه ی آموزش مهارتهای زندگی در ایران 12
4-2 تعریف سازمان بهداشت جهانی از مهارت های زندگی 13
5-2 طبقه بندی بین المللی مهارتهای زندگی 13
5-1-2 مهارت عمومی، اصلی یا مشترک 14
5-2-2 مهارت های خاص یا غیرمشترک 14
6-2 کاربرد مهارتهای زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی) 16
7-2 اهداف آموزش مهارت های زندگی 16
8-2 انواع مهارت های زندگی 17
9-2 نقش مهارت های زندگی در ارتقای بهداشت روان 19
نمودار شکل یک پنج حوزه اصلی مهارت های زندگی 19
10-2 مهارت ارتباط مؤثر 19
11-2 تعریف ارتباط 20
12-2 ضرورت و اهمیت ارتباطات 20
13-2 اصول و مقررات ارتباطات بین فردی 21
14-2 عناصر اصلی ارتباط 21
15-2 عوامل مؤثر در شروع ارتباط 21
16-2 موانع ارتباط 22
17-2 مهارت جرأتمندی 22
18-2 قدرت ابراز وجود 23
19-2 اهمیت مهارت جرأتمندانه 25
20-2 شیوه های آموزش مهارت های زندگی 26
21-2 اجرای برنامه ی آموزش مهارت های زندگی 28
نمودار شکل دوآثارمختلف آموزش مهارت های زندگی در طی زمان 28
22-2 سازگاری و ناسازگاری 28
23-2 تعاریف در حیطه سازگاری اجتماعی 29
24-2 تحلیل فرآیند سازگاری اجتماعی 32
25-2 علائم بالینی اختلالات سازگاری 33
26-2 انواع ناسازگاری 33
26-2-1 گروه اول ناسازگاران اجتماعی 33
26-2-2 گروه دوم ناسازگاران حسی و حرکتی 34
26-2-3 گروه سوم ناسازگاران ذهنی و عقلی 34
27-2 بهداشت روان و سازگاری 34
28-2 ملاک و معیارسازگاری 34
29-2 عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی 35
29-2-1 عوامل فردی 35
29-2-2 هوش 35
29-2-3 عوامل خانوادگی 36
29-2-4 عوامل اجتماعی 37
29-2-5 رسانه های گروهی 37
29-2-6 گروه همسالان 37
29-2-7 عوامل مذهبی و اخلاقی 38
30-2 سازگاری با دانشگاه 38
31-2 مبانی نظری 40
31-2-1 نظریه های روانشناسی 40
31-2-1-1 نظریه ی اریکسون 40
31-2-1-2 نظریه ی روانشناسی فردی آدلر 41
31-2-1-3 نظریه ی بین فردی سالیوان 42
31-2-2 نظریه های جامعه شناسی 44
31-2-2-1 نظریه ی ناهنجاری دورکیم 44
31-2-2-2 نظریه ی ناهنجاری مرتون 45
31-2-2-3 نظریه ی کنش اجتماعی ماکس وبر 46
31-2-3 نظریه های مددکاری اجتماعی 47
31-2-3-1 نظریه ی توانمند سازی مدافعه 47
31-2-3-2 نظریه ی سلامت اجتماعی کییز 47
نمودار شکل سه مدل پنج عاملی کییز 48
31-2-3-3 نظریه ی مددکاری اجتماعی شناختی- رفتاری 49
نمودار شکل چهار الگوی عمومی مورد استفاده در تئوری شناختی - رفتاری 49
31-2-3-3 نظریه ی یادگیری اجتماعی 50
31-2-4 دیدگاه ها و مکاتب 50
31-2-4-1دیدگاه روان تحلیل گری 50
31-2-4-2دیدگاه علوم رفتاری 51
31-2-4-3 دیدگاه زیستی- روانی- اجتماعی 52
31-2-4-4 سازگاری اجتماعی در مکتب انسان گرایی 52
32-2 پیشینه ی پژوهش در خارج ازکشور 53
33-2 پیشینه ی پژوهش در داخل ازکشور 55
34-2 چارچوب نظری 57
35-2 مدل نظری 58
نمودارشکل پنج مدل نظری نحوه ی آموزش مهارت های زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی) 58
36-2 سئوالهای تحقیق 59
37-2 فرضیه های اصلی پژوهش 59
38-2 فرضیه های فرعی پژوهش 59
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
- ۹۸/۰۹/۲۹